Dec 19, 2010

Blogspot on Mobile



Credits:http://wakjeng.blogspot.com/2010/12/mobile-view-on-blogspot.html


"Entri kali ini lebih kurang macam sebelum ini berkenaan pasang html untuk paparan di iphone dan blackberry. Cuma kali ini, blogspot dah support template mobile untuk semua mobile phone. Paparan kali ini, lebih ringan untuk semua model phone atau lebih cepat loading page di handphone. Cara-caranya mudah sahaja, pergi sahaja ke dashboard blogspot> settings > Email dan Mobile. Kat ruang disitu, ada Mobile Template (Beta) pilihlah yes dan save setting. Contoh seperti gambarajah dibawah dan ia hanya memaparkan header/artikel anda sahaja (Sidebar takdelah yea.. )

Sila klik untuk paparan besar.

Ok dah siap, semoga blog anda sentiasa relevan untuk jangka masa yang panjang malahan memudahkan pembaca anda.. Jumpa lagi..

Dec 18, 2010

Live streaming

Oct 23, 2010

Proton Inspira

Proton Holdings Berhad melancarkan model terbaru Inspira.

Model ini adalah hasil usahasama dengan Mitsubishi Motors Corporation (MMC).

Rekabentuk model baru ini adalah seperti rekabentuk model Mitsubishi Lancer.

Menurut CEO Proton Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, kos membangunkan kereta baru sepenuhnya boleh mencecah RM 700 juta.

Oleh kerana itu, Proton bekerjasama dengan MMC.

Bermula hari ini, pengguna boleh menempah Inspira dengan yuran minumum RM 1000. Harga Proton Inspira bermula RM79,888.

Terdapat 4 pilihan warna untuk piliha pengguna; perak, putih, hitam dan merah.


proton-inspira-launch-date-bmw-car-spareparts-brochure

proton-inspira-launch-date-bmw-car-spareparts

http://4.bp.blogspot.com/_M0SUVIR-AxE/TJeCiTh1msI/AAAAAAAAAcc/K5-lHYEftAI/s1600/Waja-Lancer-depan.jpg


Proton Waja 2 Lancer Mitsubishi


Oct 15, 2010

Bulan Bahasa kebangsaan....


Abdullah Munsyi pada tahun 1882 mengenai mentaliti bangsa Melayu terhadap bahasa mereka sendiri:

"Adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihat dan memikirkan hal orang Melayu ini belum sedar akan dirinya, dia tinggal dalam bodohnya itu oleh sebab ia tiada mahu belajar bahasanya sendiri dan tiada mahu menaruh tempat belajar bahasanya, maka mustahil pada akal adakah orang yang tiada belajar itu boleh menjadi pandai dengan sendirinya. Bukankah segala bangsa di dunia ini masing-masing ada belajar bahasanya?”

Sedarkah MalaYsia kU.. jaNji Yg pErnah dIlaungKAn




IngatkaH kiTA deNgaN laGu inI???



BAHASA JIWA BANGSA

Gunakanlah Bahasa Kebangsaan Kita
Marilah Amalkan Ramai-ramai
Bahasalah Menyatukan Kita Semua
Yakinlah Bahasa Jiwa Bangsa
Marilah Mari Rakyat Semua
Buktikan Taat Setia dengan Satu Bahasa
Maju Bangsa dan Maju Negara
Megahkan Bahasa Kita
Bahasa Jiwa Bangsa

Lagu/Lirik: Dol Ramli


daN Aku SetUju dEngaN aYat inI....





Yang merah itu saga

Yang kurik itu kundi

Yang indah itu bahasa

Yang baik itu budi


Oct 12, 2010

tElor pon diPalsukan...???

perghh..,
pasni sape yg suke makan telor tu recheck la banyak kali skit..
kang x pasal2 makan telor... nih..
bukan per...
tetiba ja aku tgk ada video nih kat youtube...
elak kan raye taun depan...
nak buat kuih terbeli telor nih...

Oct 10, 2010

bersabarlah wahai manusia........

Hidup yang beberapa tempoh lamanya ini tidak terlepas dari kita akan beberapa situasi yang menyukarkan kita. Tatkala ini berlaku, bermacam-macam perasaan datang, yang kadang-kadang boleh merosakkan diri dan iman kita.Renung dan perhatikanlah beberapa ayat al-Quran dan hadith-hadith Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam berikut. Ia khusus untuk memperbaiki cara kita pandang dan fikir terhadap setiap masalah yang menimpa diri kita.

Mudah-mudahan kalam ALLAH Yang Maha Benar dan kalam Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam berikut bisa menenangkan jiwa kita. Semoga dengan membacanya makin bertambah kekuatan sabar dan redho di dalam diri kita semua tatkala berhadapan dengan masalah, musibah dan kesukaran, insyaALLAH:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا

Yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu” (Ali ‘Imran, 3:200)

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ
وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

Yang bermaksud: “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2:155)

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Yang bermaksud: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar, 39:10)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2:153)

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ

Yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.” (Muhammad, 47:31)

Berikut pula beberapa hadith Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam:

Dari Abu Yahya Shuhaib bin Sinan radhiAllahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Memang sangat menakjubkan keadaan orang mukmin itu; kerana segala urusannya sangat baik baginya dan itu tidak terjadi kecuali bagi seseorang yang beriman, di mana apabila ia mendapat kesenangan ia bersyukur, maka demikian itu sangat baik baginya. Dan apabila ia ditimpa kesusahan, ia sabar, maka yang demikian itu sangat baik baginya.” (HR Muslim)

Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu bahawasanya Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda, ALLAH Ta’ala berfirman: “Tidak ada pembalasan bagi seorang hambaKU yang mukmin yang telah AKU ambil kembali kekasihnya dan ahli dunia ini kemudian ia hanya mengharapkan pahala daripadaKU, kecuali pembalasan syurga.” (HR Bukhari)

Dari Anas radhiAllahu ‘anhu berkata: “Saya mendengar Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya ALLAH Ta’ala berfirman: “Apabila AKU menguji salah seorang hambaKU dengan buta kedua matanya, kemudian ia sabar, maka AKU akan menggantikannya dengan syurga.” (HR Bukhari)

Dari ‘Atha’ bin Abi Rabah berkata: “Ibnu ‘Abbas radhiAllahu ‘anhuma berkata kepadaku: “Mahukah kamu saya tunjukkan seorang wanita yang termasuk ahli syurga?” Saya menjawab: “Ya, saya mahu”. Ia berkata: “Itu wanita hitam yang pernah datang kepada Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam yang mana ketika itu dia berkata: “Sesungguhnya saya mempunyai ayah dan sesungguhnya saya mempunyai penyakit ayan, dan sesungguhnya pernah terbuka aurat saya kerananya (penyakit itu), oleh itu doakanlah kepada ALLAH Ta’ala agar penyakit saya sembuh.” Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila kamu mahu sabar maka kamu akan mendapatkan syurga, dan apabila kamu tetap meminta maka saya pun akan berdo’a kepada ALLAH agar DIA menyembuhkan penyakitmu itu.” Wanita itu berkata: “Saya akan bersabar”. Kemudian wanita itu berkata lagi: “Sesungguhnya kadang-kadang sampai terbuka aurat saya, maka do’akanlah kepada ALLAH agar aurat saya tidak terbuka.” Maka Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam pun mendo’akan baginya. (HR Bukhari & Muslim)

Dari Abu Sa’id dan Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhuma, dari Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Seorang muslim yang tertimpa kecelakaan, kemelaratan, kegundahan, kesedihan, kesakitan mahupun kedukacitaan akibat tertusuk duri pun, nescaya ALLAH akan menebus dosanya dengan apa yang menimpanya itu.” (HR Bukhari & Muslim)

Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu berkata, Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa yang dikehendaki oleh ALLAH menjadi orang baik, maka ditimpakan musibah (ujian) kepadanya.” (HR Bukhari)

Dari Ibnu Mas’ud radhiAllahu ‘anhu berkata: “Saya masuk ke tempat Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam sedang beliau menderita sakit panas, kemudian saya berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya tuan benar-benar menderita sakit yang panas sekali.” Beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Benar, sakit panas yang saya deritai ini dua kali ganda yang biasa dideritai oleh seseorang di antara kamu sekalian.” Saya berkata: “Kalau begitu, tuan mendapat pahala dua kali ganda.” Beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Benar, memang demikianlah keadaannya. Seorang muslim yang tertimpa suatu kesakitan, baik itu berupa duri ataupun lebih dari itu nescaya ALLAH menutupi kesalahan-kesalahannya dan menghapus dosa-dosanya sebagaimana daun berguguran dari pohonnya.” (HR Bukhari & Muslim)

Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya besarnya pahala itu tergantung pada besarnya ujian. Dan sesungguhnya apabila ALLAH Ta’ala mencintai sesuatu bangsa maka ALLAH menguji mereka; barangsiapa redho maka ALLAH akan meredhoinya. Dan barangsiapa yang marah, maka ALLAH akan memarahinya.” (HR at-Turmudzy)

Dari Anas radhiAllahu ‘anhu berkata, Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila ALLAH menghendaki hambaNYA itu menjadi orang baik maka DIA akan menyegerakan seksaannya di dunia ini, dan apabila ALLAH menghendaki hambaNYA itu menjadi orang jahat, maka DIA akan menangguhkan balasan dosanya sehingga akan dituntut nanti pada Hari Kiamat.”

Dari ‘Aisyah radhiAllahu ‘anha bahawasanya dia bertanya kepada Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam tentang wabak taun. Kemudian Baginda sallAllahu ‘alaihi wasallam memberitahu kepadanya bahawa wabak taun itu merupakan seksaan yang ditimpakan oleh ALLAH Ta’ala kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNYA. Akan tetapi ALLAH Ta’ala menjadikannya sebagai rahmat bagi orang-orang yang beriman. Seseorang yang tetap tinggal pada suatu daerah yang dijangkiti taun dan dia sabar, malah memohon kepada ALLAH serta sedar bahawa dia tidak akan tertimpa musibah itu kecuali apabila ALLAH telah mentaqdirkannya maka dia akan mendapat pahala seperti pahalanya orang yang mati syahid.“ (HR Bukhari)

Semoga hati kita lebih tenang dan redho setelah membaca kalam-kalam yang mulia di atas. Lantas menerbitkan kesabaran yang mantap dan iman yang padu dalam menempuh ranjau hidup yang penuh mencabar di hadapan sana. Mudah-mudahan ALLAH bersama-sama kita, amin…WAllahu Ta’ala A’lam.

*credits to:http://muzir.wordpress.com/2010/10/07/bersabarlah-wahai-saudaraku/

Sep 30, 2010

Malaysian Hovercraft



Hoverkraf terbang buatan Malaysia curi perhatian ( Campro 1.8 CPS)

KUALA LUMPUR 22 April - Sebuah syarikat tempatan, Gig Technology Holdings Sdn. Bhd. berjaya mencuri perhatian pengunjung Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2008 melalui hoverkraf rekaannya yang mampu terbang setinggi dua meter dari permukaan air.

Lebih menarik, hoverkraf yang diberi nama Hover Plane itu menggunakan enjin Campro 1.8 CPS yang belum digunakan oleh kereta keluaran Proton. Pengarah Urusan Gig Holdings, Zaharudin Mohd. Ali berkata, Hover Plane itu mampu mencapai kelajuan maksimum antara 70 hingga 80 knot sewaktu terbang.

"Kelajuan sedemikian amat penting untuk kegunaan agensi penguatkuasaan bagi memintas musuh ataupun penyeludup. "Menjadi bonus ialah penyelenggaraannya yang tidak rumit kerana kami menggunakan enjin kereta, ini membolehkan para pengguna melakukan penyelenggaraan rutin di mana-mana sahaja tanpa perlu mendapatkan bantuan kami," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Zaharudin berkata, pada masa ini badan Hover Plane dibuat menggunakan karbon fiber namun generasi keduanya akan menggunakan bahan komposit agar ia lebih ringan. Beliau berkata, kapasiti penumpang Hover Plane pula ialah empat orang dan ia akan ditingkatkan kepada enam orang pada masa akan datang.

"Pembelinya mempunyai dua pilihan navigasi sama ada menggunakan 'joy stick' ataupun stereng mengikut kesesuaian mereka," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, sehingga hari ini pihaknya telah berjaya menjual tiga buah Hover Plane kepada kerajaan Filipina.

Katanya, sambutan daripada agensi-agensi kerajaan dalam negara juga amat memberangsangkan apabila Polis Marin, Kastam dan Pasukan Khas Laut (Paskal), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah menunjukkan minat. "Mereka telah melihat dan menilai Hover Plane dan hasilnya juga amat positif, dalam masa terdekat mereka akan mencubanya.

"Bagi spesifikasi ketenteraan, kita akan membuat penambahbaikan dengan menggunakan badan serta cermin anti balistik dan kalis peluru untuk menjamin keselamatan," katanya.

PTPTN lagi....

Kepada bakal mahasiswa, pastinya anda tiada pilihan kerana di dalam banyak-banyak sumber pinjaman, pegawai PTPTN akan menjadi orang pertama yang akan datang ke universiti anda menjengah muka kononnya bakal menjadi penyelamat bagi menampung semua kos pegajian anda.

Lalu, bagi mereka yang terdesak dan tidak mahu menanggung risiko, pastinya terus menandatangani perjanjian tanpa sedikit pun membaca isinya serta memikirkan kesan jangka panjangnya.

Nasihat saya kepada bakal mahasiswa, jika anda ada sumber pinjaman lain, sebaiknya janganlah anda terjerat dengan meminjam pinjaman PTPTN. Kesan jangka panjang dengan menjadi hamba kos petadbiran PTPTN akan anda rasai nanti setelah anda selesai menamatkan pegajian.

Untuk pengetahuan anda, PTPTN tidak akan melayan dan memahami anda ketika anda memasuki babak mencari kerja. PTPTN bukan tidak tahu selepas anda habis pengajian, anda belum tentu mendapat pekerjaan tetap atau menganggur.

Kadang-kadang ada dikalangan graduan sehingga 2 hingga 3 tahun, menganggur dan gagal melunaskan bayaran balik pinjaman. PTPTN tetap tidak akan melayan anda walaupun anda menghantar surat rayuan memohon jasa baik mereka memberi sedikit masa kepada anda mendapatkan pekerjaan dan mampu membayar balik. Bagi mereka, pinjaman adalah pinjaman dan wajib dibayar.

Setelah anda masuk di dalam babak sedang bekerja sekali pun, PTPTN tidak mahu mendengar penjelasan anda bahawa gaji anda layak untuk anda hidup sebagai golongan miskin tegar sahaja.

Apa tidaknya semakin hari kos hidup semakin meningkat. Bagi PTPTN, anda ada gaji dan boleh bayar hutang. PTPTN tidak akan melayan anda jika anda menghantar surat rayuan memohon agar menerima jumlah bayaran tetap sebanyak RM100 setiap bulan sementara ekonomi anda sudah cukup stabil bagi mengikut kadar bayaran yang ditetapkan oleh PTPTN.

PTPTN bukan sahaja tidak melayan, malah wang RM100 sebulan itu cukup menampung kos petadbirannya sahaja. Apabila anda menyemak penyata tiap-tiap bulan, bukan sahaja jumlah pokok pinjaman anda tidak bergerak, malah jumlah baki pinjaman anda sentiasa bertambah dari bulan ke bulan. Moral anda sebagai pembayar setia pasti jatuh dan kecewa serta behasrat menulis luahan hati kepada Utusan Malaysia.

Babak menerima surat peringatan PTPTN adalah babak paling menyedihkan. Setiap bulan jika anda seorang pembayar setia, pastinya kehadiran surat ini bagaikan surat kekasih memohon memutus cinta.

Rasa kecewa pasti tergambar kerana anda tidak pernah lupa dan mengabaikan pembayaran. PTPTN tetap mahu anda membayar jumlah pokoknya kerana bayaran anda sebelum ini hanya mampu menampung kos petadbirannya sahaja.
Ancaman mendakwa anda jika gagal melunaskan dalam masa 14 hari adalah ugutan yang paling menyentuh jiwa. Difikiran anda pasti terkenang dan berkata “mujur aku bayar dan tidak lari, itupun PTPTN masih tidak menghargai”.

Inilah antara kesan jangka panjang yang akan anda rasai jika anda adalah seorang peminjam PTPTN. Adalah lebih baik, anda mohon satu pinjaman peribadi dan bayar keseluruhan jumlah pinjaman PTPTN anda kerana pinjaman peribadi memberi kadar faedah tahunan dan bukan kadar faedah bulanan 3 peratus sebulan yang dilakukan oleh PTPTN.

Sebaiknya, sebagai bakal mahasiswa, jika anda ada sumber pinjaman lain, gunakanlah sumber pinjaman itu dan elakkanlah meminjam dengan PTPTN.

credits to:http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=31558#991602

Aug 31, 2010

MErDeka3X....... mErdEka kEr kItA???? .......

Tanggal 31 Ogos,..ia membawakan maksud kebebasan, kemerdekaan, kesediaan rakyat Tanah Melayu untuk berdikari, berfikir sendiri dan bebas untuk membangunkan negara tercinta....atau hari Merdeka... juga Hari Kebangsaan Malaysia... Apa yang korang tahu pasal semua ini? .. Sudah cukupkah nilai patriotik dalam diri korang..... selama 53 tahun kita merdeka..? Ya, sudah 53 tahun! Tak payah la korang ambil kalkulator dan mula mengira.... ironinya masih ramai yg tak sedar sudah berapa tahun kita merdeka..

merdeka ker kita????

kalau setakat bersorak merdeka3x... merdeka ker.. kalau erti kemerdekaan x didalami. dihayati.. merdeka ker kiter kalau bahasa ibunda masih dianaktirikan.... bahasa penjajah ...disangjung.. kemodenan konon nya.. merdeka ka kita kalau masih ade yg tidak knl akan bunga kebngsaan...Merdekakah kita seandainya lebih suka memilih spaghetti, pizzaa dan burger, sedangkan geli untuk menyentuh cencalok, budu dan tempoyak?..... merdeka ker... kalau mcD disanjung.. restoran2 tempatan dipandang serong.. mahal la.... ape la... merdeka ker kalau masih ade yg tidak tahu berbahasa malaysia... merdeka ker kalau nama pejuang kemerdekaan pon kite x knl.. merdeka ker kalau kes pembuangan bayi masih berleluasa... merdeka ker..... merdeka ke kalu bahasa sendiri dishortformkan.. dirojakkan.. peredaran zaman katanya... Merdekakah kita..., jika kita masih memandang pada warna dan jenis bahasa... merdeka ker????... atau kita hanya sebut merdeka3x.. pastu esk g dtaran merdeka tgk perbarisan... merdeka ker camtu...

sEdarkah kita???

Apa ertinya Jalur Gemilang berkibar gagah jika nilai sejarah tidak dihormati? Apa gunanya setiap rumah mengibarkan bendera jika masih ada rakyat yang tidak hormat menghormati serta toleransi di antara satu dengan lain.? Apa ertinya negara akan menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-53 jika rakyat yang berbilang bangsa masih lagi syak wasangka sesama sendiri... Faham ker kita makna setiap lambang dan jalur yang terdapat dalam jalur gemilang...???

Persoalannya sekarang? Dimana letaknya nilai kemerdekaan tu? Cukup merdeka kah kita? cukop Patriotis kah kita sebenarnya?....

Allah telah memberikan kita akal marilah kita merdekakan pemikiran kita sempena ulangtahun Kemerdekaan Negara kita Yang ke 53 ini....

Aug 12, 2010

meKaRKAN bAHaSA mELAyu

1) Bahasa Melayu telah di"miliknegarakan" menjadi Bahasa Malaysia dan telah diterima oleh bapa-bapa dan ibu-ibu yang mendirikan negara ini sebagai bahasa kebangsaan.Setelah sekian lama, ianya gagal untuk menjadi bahasa yang menyatukan rakyat Malaysia.

2) Kerajaan yang memerintah selama lebih 50 tahun gagal untuk mengangkat martabat bahasa kebangsaan agar disayangi oleh semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama.

3) Kegagalan ini sedikit sebanyak disebabkan oleh elit-elit Melayu yang menganggap bahawa bahasa kebangsaan hanya digunakan oleh masyarakat kelas bawahan. Ini ditambah lagi dengan pembikin-pembikin drama Melayu yang begitu gemar untuk mencampur adukkan penggunaan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dalam watak-watak utama mereka dan menganggap ini sebagai satu simbol kekayaan.
4) Saya pernah terdengar kawan-kawan yang berasal dari keluarga elit Melayu mengatakan bahawa di kawasan-kawasan seperti Bangsar, Damansara dan yang sewaktu dengannya, tidak sesuai untuk menganjurkan program dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai medium.
5) Ada seorang pimpinan tertinggi parti pembangkang pernah berkata, "tidak sesuai untuk menggunakan bahasa kebangsaan sebagai medium untuk program yang dianjurkan, oleh kerana majoriti yang hadir terdiri daripada masyarakat bukan Melayu".
6) Lalu saya bertanya, apakah orang-orang bukan Melayu itu dinafikan hak mereka sebagai rakyat Malaysia yang seharusnya berbangga dengan bahasa kebangsaan mereka? Selain itu, saya juga terfikir, apakah berbaloi untuk memberikan undi kepada politikus seperti ini?
7) Saya akui bahawa Bahasa Malaysia gagal untuk menjadi kuat oleh kerana ianya bukanlah bahasa ekonomi sepertimana bahasa Jepun, Korea dan Indonesia.
8) Akan tetapi, jika kecintaan kepada negara tinggi, kerajaan boleh perlahan-lahan melaksanakan program bagi memantapkan kekuatan bahasa kebangsaan sekurang-kurangnya dalam aktiviti-aktiviti ekonomi yang melibatkan kerajaan secara langsung.
9) Selain itu, rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama harus bangkit bersama-sama untuk memartabatkan bahasa kebangsaan.
10) Memartabatkan bahasa kebangsaan bukan bermakna untuk menafikan kepentingan Bahasa Inggeris. Filipina adalah negara contoh yang baik dimana majoriti rakyatnya fasih berbahasa Inggeris dan dalam masa yang sama tidak melupakan Bahasa Tagalog sebagai Bahasa Kebangsaan mereka.
Sila lihat tulisan Karim Raslan yang mengupas kepentingan Bahasa Kebangsaan dan melihat perkembangan ekonomi Indonesia sedikit sebanyak akan membantu memperkuatkan Bahasa Malaysia disini. Maaf, tulisan ini dalam Bahasa Inggeris.

...
http://aminiskandar.blogspot.com/2010/08/bahasa-kebangsaan.html

Jul 25, 2010

KEMANA PERGI SUBSIDI KAMI?

KEMANA PERGI SUBSIDI KAMI?


kalian rampas subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...

kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
papa semakin parah? wang semakin lelah?
jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...
kerana kerajaan kita sedang susah?
maka subsidi kita terpaksa diserah...
jika semalam kau makan sepinggan, hari ini saparuh
kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
kepada siapa patut kami tuding jari?
janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
atau kami jadi insan curang...
kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...

dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami...
pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati...
kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin terseksa
bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja

pernahkah kau merasa?
rumah bocor yang lanjut usia...
baju dan kasut anak yang koyak
tinggal dalam rumah yang berasak-asak
siang kami sebak, malam kami sesak...

sedangkan kalian manusia angkasa...
istana permata dibina, kereta berjuta dirasa...
elaun di serata, dari isteri sehingga seluruh keluarga...
hidangan istimewa, konon meraya kemakmuran negara...

tapi kami masih di sini..di teratak ini...
dengan lauk semalam..
dengan hidangan yang tidak bertalam...
dengan rumah yang suram...
dengan wang yang hampir padam...

tiada istana lawa...tiada kereta berharga...
tiada layanan diraja..tiada baju bergaya
tiada kediaman menteri...tiada hidangan vip...
tiada persen di sana-sini...tiada bahagian anak dan bini...

tiba-tiba kalian kata: kamilah beban negara...
aduhai celaka bahasa yang kalian guna...
kalian yang belasah, kami yang bersalah...
kalian buat untung, hutang kami tanggung...
kalian mewah melimpah, kami susah parah
kalian hilangkan wang, poket kami yang terbang...
kalian bina istana, rumah kami jadi mangsa...
kalian makan isi, kami dijadikan abdi...

lantas, kalian rampas lagi subsidi...
ke mana wang itu pergi nanti?
jika kalian berhati suci, wajib mengganti buat kami...
jika tidak pun buat gula konon merbahaya
mengapa tidak beras diturun harga?
jika tidak untuk minyak kereta...
mengapa tambang tidak potong sahaja...
tapi entah berapa kali janji...
konon: nanti kami ganti, kami ganti, kami ganti...
hari demi hari, ceritanya pun tidak berbunyi lagi...
kami terus termanggu di sini...
kalian juga yang nikmati...
kami hanya menggigit jari...

kembalikanlah kepada kami harta negara...
jangan hanya kalian sahaja yang merasa...

"Dr Mohd Asri Zainul Abidin"



Jul 24, 2010

seNyUm sAnhai

Temubual seorang pemuda dengan pakcik gembala kambing biri-biri.

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Boleh saya tanya beberapa soalan tak?
Pakcik : Boleh aje...
Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.
Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Berapa banyak plak rumput biri-biri ni makan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.
Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa...yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.
Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam, padahal jawapan semuanya sama aje?
Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.
Pemuda : Ooo, gitu ke...abis tu yang hitam tu sapa punye?
Pakcik : Yang hitam pun sama....
Pemuda : Arghhh... tensionyaaa..

Sedikit ilmu....

Berdasarkan radio IKIM (91.50 FM), Ustaz Zawawi bercerita tentang sunnah Rasulallah S.A.W.
Antaranya tentang bab memberi salam.
Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam
dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Memberi salam - "assalamualaikum"
Menjawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"

Apabila berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata (Contoh) "Kirim salam assalamualaikum pada ZIZAH ye". Bukannya : "Kirim salam kat ZIZAH ye"

Dan bukannya " Kirim salam maut" - statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Semoga ada manfaat.

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot"
Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama :


Janganlah kita menggantikan perkataan
"Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.
Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan
"As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna
shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi terhadap orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang
bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT '.
Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan
dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.
Semoga ada manfaatnya..

Jul 7, 2010

bosan....



bOsAn...
bOsAn...bOsAn...bOsAn...bOsAn...
bOsAn...bOsAn...bOsAn...bOsAn...
bOsAn...bOsAn...bOsAn...
bOsAn...bOsAn...bOsAn...bOsAn...
bOsAn...bOsAn...bOsAn...bOsAn...bOsAn...

Jun 4, 2010

pUisI utk hawa.....

nukilan tUk kaUm bernama HAWa
copied from : tranunkite online


Hawa,

Andai engkau masih bujang,
jadilah anak yang solehah buat kedua ibu bapamu.
Andai engkau sudah bersuami,
jadilah isteri yang meringankan beban suamimu.
Andai engkau seorang ibu,
didiklah anakmu shingga dia x gentar memperjuang ad-din Allah.


Namun Hawa,

Andai engkau belum berkahwin, jangan kau risau akan jodohmu.
Ingatlah akan janji Allah – wanita yang baik untuk lelaki yang baik.
Jangan dimulakan sebuah pertemuan dgn lelaki yg bukan mahram,
kerana dikhuatiri dari mata akan jatuh ke hati,
lalu lahir sekuntum senyuman,
tercetusnya salam perkenalan,
dan disusuli pula dengan pertemuan berikutnya…
takut akhirnya wujudlah nafsu kejahatan yang menguasai diri...


Ingatlah wahai hawa,

Lelaki yang baik tidak melihat kepada paras rupa.
Lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannnya.
Lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannya,
kemanjaannya, serta kemampuannya mengoncang iman lelaki.


Yakinilah wahai hawa,

Lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaq dan peribadinya.
Lelaki yg beriman akan memilih wanita yg kuat pegangan agamanya.
Lelaki yang soleh tidak menginginkan pertemuan
dengan wanita yang bukan mahramnya,
kerana dia takut ianya akan memberi kesempatan kepada syaitan
untuk menggodanya serta melemahkan imannya.
Lelaki yang warak juga tidak mahu bermain cinta,
kerana dia tahu apa matlamat dlm sebuah pertemuan lelaki & wanita,
yakni sebuah perkahwinan…


Oleh itu Hawa,

Jagalah pandanganmu,
Awasilah auratmu,
Peliharalah akhlaqmu,
Kuatkanlah pendirianmu!


Usah bersedih wahai Hawa,

Andai ditaqdirkan tiada cinta daripada Adam untukmu,
cukuplah hanya cinta Allah memenuhi
dan menyinari kekosongan jiwamu.
Biarlah hanya cinta daripada kedua ibu bapamu
yang memberi hangat kebahagiaan buat dirimu,
dan cukuplah sekadar cinta adik- beradik serta keluarga
yang mendatangkan kebahagiaan buat dirimu.


Pesanku buat Hawa,

Cintailah Allah di kala susah dan senang,
kerana kau akan memperolehi cinta
daripada insan yang juga menyintai Allah...
Cintailah kedua ibu bapamu,
kerana kau akan memperolehi keredhaan Allah…
Cintailah ahli keluargamu,
kerana kau takkan jumpa cinta bahagia selain dari cinta keluarga…

###################################################################

:::bukan per... cam menarik jer aku bace.. hehehe::::::

Jun 1, 2010

iSu pNaS malaYsia

Isu terbaru dibawah telah menyebabkan rakyat mula sangsi dan memperlekeh dasar dan perjuangan Najib dan Umno..mereka mula sedar dari mimpi indah, dan sedikit demi sedikit menaruh sangsi atas keupayaan najib memimpin Umno dan negara...Antara isu panas tersebut ialah:

1. Isu penyerahan beberapa blok/wilayah minyak yang berharga pada kerajaan Brunei.

2. Penyerahan tanah KTMB (satu2nya tanah kepunyaan Melayu/Malaysia di Singapore) pada kerajaan Singapore.

3. Isu ramalan Malaysia akan bankrup dalam masa sembilan tahun lagi oleh Menteri Umno. (Malaysia diramal bankrup tahun 2019 sebelum diishtihar Malaysia maju 2020?..sungguh lucu Wawasan 2020 Tun M)

4. Isu GST dan penarikan balik subsidi kerajaan kepada rakyat (segala yg berkaitan dengan 'Barang Naik', termasuk desas desus harga minyak akan naik)

5. Isu kerajaan Umno/BN merestui pertaruhan judi bola sempana Piala Dunia 2010

6. Isu penyerahan 40% kouta hak pemilikan tanah orang Melayu di Kampung Baru kepada bukan Melayu

May 26, 2010

PantAi MerdeKa





P pantai merdeka aritu.. heheh... ade program sket...


p/s:
_The camera is no more an instrument of preservation, the image is_

K.E.J.I

teTarik aku ngan poster2 nie...



Ayat 90, surah al-Maidah.

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman sesungguhnya arak, judi, berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat kejayaan."


Ayat 219, surah al-Baqarah.

Firman Allah bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa yang amat besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya..."

May 24, 2010

Google maps replacement of gps

copied : http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=5145



"Entri kali ni saya nak kongsi dengan anda sedikit info yang mungkin anda tak tahu tentang google map. Seperti yang anda dapat lihat dalam paparan website google map, terpapar peta 2 dimensi. Hm..biasa je kalau tengok. Macam peta- peta yang lain je!

Tapi, mungkin anda tak tahu google map ada satu fungsi macam GPS! Sangat membantu dan boleh dijadikan panduan sebelum memulakan perjalanan anda dari satu tempat ke satu tempat lain(terutama untuk mereka yang takda GPS) Yeke?Mari kita lihat..Tapi, mungkin anda tak tahu google map ada satu fungsi macam GPS! Sangat membantu dan boleh dijadikan panduan sebelum memulakan perjalanan anda dari satu tempat ke satu tempat lain(terutama untuk mereka yang takda GPS) Yeke?Mari kita lihat..Masuk ke websites google map-http://maps.google.com/Anda akan melihat paparan seperti dibawah

]

Klik link Get Direction


.

Lihat anak panah merah. Ada 2 kotak.A dan B.Katakan saya nak tahu jarak dan laluan perjalanan saya dari Shah Alam Seksyen 13 ( Point A) ke Presint 1 Putrajaya(Point B) denagn menaiki kereta.Isikan nama destinasi dalam kotak A dan B.Kemudian,klik button Get Direction.Ya,maka keluarlah paparan seperti dibawah.

Anda dapat melihat laluan anda (warna ungu) pada peta. Di sebelah kiri,ia ada memberitahu laluan yang dicadangkan secara detail..


Ha,mudahkan? kalau takde GPS,boleh print. Kalau tak nampak jalan, boleh zoom dekat peta Selamat mencuba dan meneroka penggunaan google map. Ada beberapa cara lagi yang lebih menarik.Semoga perjalanan anda lebih terancang. Dan yang penting, selamat bertolak dan selamat tiba ke destinasi.:)

May 19, 2010

LaTa bUkit HijaU

tAtkala ke bosanan dI hujung minGgu......
pergi la berendam di SinI....
hehehehe...

ape laei....
uSyar2 la kat cinie..
mana la tau korang nak berBBQ lak....





kIsah MenAriK unTuk DirenUngI

A Story oF liFe

A successful business man was growing old and knew it was time to choose a successor to take over the business.

Instead of choosing one of his directors or his children, he decided to do something different.

He called all the young executives in his company together.

"It is time for me to step down and choose the next CEO," he said.

''I have decided to choose one of you."

The young executives were shocked, but the boss continued.

''I am going to give each one of you a seed today - a very special seed.. I want you to plant the seed, water it, and come back here one year from today with what you have grown from the seed I have given you. I will then judge the plants that you bring, and the one I choose will be the next CEO."

One man, named Jim, was there that day and he, like the others, received a seed.

He went home and excitedly, told his wife the story. She helped him get a pot, soil and compost and he planted the seed.

Every day, he would water it and watch to see if it had grown. After about three weeks, some of the other executives began to talk about their seeds and the plants that were beginning to grow. Jim kept checking his seed, but nothing ever grew.

Three weeks, four weeks, five weeks went by, still nothing. By now, others were talking about their plants, but Jim didn't have a plant and he felt like a failure..

Six months went by - still nothing in Jim's pot. He just knew he had killed his seed.

Everyone else had trees and tall plants, but he had nothing. Jim didn't say anything to his colleagues, however. He just kept watering and fertilizing the soil - he so wanted the seed to grow.

A year finally went by and all the young executives of the company brought their plants to the CEO for inspection. Jim told his wife that he wasn't going to take an empty pot. But she asked him to be honest about what happened.

Jim felt sick at his stomach. It was going to be the most embarrassing moment of his life, but he knew his wife was right.

He took his empty pot to the board room. When Jim arrived, he was amazed at the variety of plants grown by the other executives. They were beautiful - in all shapes and sizes.

Jim put his empty pot on the floor and many of his colleagues laughed. A few felt sorry for him!

When the CEO arrived, he surveyed the room and greeted his young executives.

Jim just tried to hide in the back.

"My, what great plants, trees, and flowers you have grown," said the CEO.

"Today one of you will be appointed the next CEO!"

All of a sudden, the CEO spotted Jim at the back of the room with his Empty pot, he ordered the financial director to bring him to the front.

Jim was terrified. He thought, "The CEO knows I'm a failure! Maybe he will have me fired!"

When Jim got to the front, the CEO asked him what had happened to his seed.

Jim told him the story.

The CEO asked everyone to sit down except Jim. He looked at Jim, and then announced to the young executives, "Here is your next Chief Executive! His name is Jim!"

Jim couldn't believe it. Jim couldn't even grow his seed. How could he be the new CEO the others said?

Then the CEO said, "One year ago today, I gave everyone in this room a seed.

I told you to take the seed, plant it, water it, and bring it back to me today. But I gave you all boiled seeds; they were dead - it was not possible for them to grow.

All of you, except Jim, have brought me trees and plants and flowers.

"When you found that the seed would not grow, you substituted another seed for the one I gave you. Jim was the only one with the courage and honesty to bring me a pot with my seed in it. Therefore, he is the one who will be the new Chief Executive!"

Moral:

If we plant honesty, we will reap trust.

If we plant goodness, we will reap friends.

If we plant humility, we will reap greatness.

If we plant perseverance, we will reap contentment.

If we plant consideration, we will reap perspective.

If we plant hard work, we will reap success.

If we plant forgiveness, we will reap reconciliation.

So, we have to be careful of what we plant now; it will determine what we will reap later.

"TRUTH ALWAYS WINS"

May 14, 2010

Thomas Cup


malaysia vs china....

persoalannya sekarang.. mampu ker malaysia nak meruntuhkan benteng tembok besar china yg begitu gah tu...

nak membenam jepun pon x mampu... inikan tembok yg dah diketauhi telah gah di mata dunia...

mungkin malaysia hanya boleh bermimpi....

dengan penampilan harimau malaysia yg kebanyakan dah hampir kehilangan taring...

tp apa yg dapat diperhatikan semangat juang ketika menentang demmark....

dengan sorakan penyokong...

penyokong masih lagi teguh dibelakang pemain..

jangan la hampakan rakyat bumi malaysia lagi....

harap kali nie piala itu kembali ke tanah melayu... malaysia....

walaupon ini sekadar pandangan dan harapan...
perjuangan blom selesai...,

malaysia dah lama kehilangan piala ini,

pada tahun ini malaysia akan bergelar juara dan piala yang pernah hilang itu….

kembali semula......

May 5, 2010

GaMbaR sEkiTaR MuAr - SE c902












jEnjAlaN muAr G kEndUri

awal perjalanan..

rumah kenduri

jijoe bersama tuan tanah kedaung

lepak2 di tg. emas

atas bot

selesai naik bot

depan dataran tg emas

tunggu me bandung muar.

borak2 dulu





*p/s:
jijoe.. apsal gambo ko jer ade... ??? nie blog ko ker aku... hehe>>>>