May 24, 2010

Google maps replacement of gps

copied : http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=5145



"Entri kali ni saya nak kongsi dengan anda sedikit info yang mungkin anda tak tahu tentang google map. Seperti yang anda dapat lihat dalam paparan website google map, terpapar peta 2 dimensi. Hm..biasa je kalau tengok. Macam peta- peta yang lain je!

Tapi, mungkin anda tak tahu google map ada satu fungsi macam GPS! Sangat membantu dan boleh dijadikan panduan sebelum memulakan perjalanan anda dari satu tempat ke satu tempat lain(terutama untuk mereka yang takda GPS) Yeke?Mari kita lihat..Tapi, mungkin anda tak tahu google map ada satu fungsi macam GPS! Sangat membantu dan boleh dijadikan panduan sebelum memulakan perjalanan anda dari satu tempat ke satu tempat lain(terutama untuk mereka yang takda GPS) Yeke?Mari kita lihat..Masuk ke websites google map-http://maps.google.com/Anda akan melihat paparan seperti dibawah

]

Klik link Get Direction


.

Lihat anak panah merah. Ada 2 kotak.A dan B.Katakan saya nak tahu jarak dan laluan perjalanan saya dari Shah Alam Seksyen 13 ( Point A) ke Presint 1 Putrajaya(Point B) denagn menaiki kereta.Isikan nama destinasi dalam kotak A dan B.Kemudian,klik button Get Direction.Ya,maka keluarlah paparan seperti dibawah.

Anda dapat melihat laluan anda (warna ungu) pada peta. Di sebelah kiri,ia ada memberitahu laluan yang dicadangkan secara detail..


Ha,mudahkan? kalau takde GPS,boleh print. Kalau tak nampak jalan, boleh zoom dekat peta Selamat mencuba dan meneroka penggunaan google map. Ada beberapa cara lagi yang lebih menarik.Semoga perjalanan anda lebih terancang. Dan yang penting, selamat bertolak dan selamat tiba ke destinasi.:)

0 comments:

Post a Comment